Tulevan vuoden tuulet

5 maksamisen trendiä vuodelle 2019

ApplePay sai viime vuonna aikaan vipinää kauppojen kassoilla. Nuorison kesken raha vaihtaa kiivaaseen tahtiin omistajaa suositun MobilePayn avulla. Poplatekin Hilu-rannekemaksut lyhensivät jonoja kesätapahtumissa ja Helsingissä kehutaan kilvan HSL:n kätevää mobiililippua ja sen integroitua korttimaksutoiminnallisuutta.

Uusissa maksamisen muodoissa näkyy pilkahdus tulevaisuudesta. Maksaminen muuttuu, siitä on tulossa saumaton osa palvelua sekä asiakaskokemusta. Miltä tulevaisuus näyttää, mitkä trendit vaikuttavat siihen? Miten maksaminen tulevina vuosina kehittyy?

 

Tässä viisi maksamisen trendiä, jotka kaikkien olisi hyvä tiedostaa:

 

1)      Diginatiivi Z-sukupolvi

Accenture nostaa raportissaan Driving The Future of Payments Z-sukupolven (noin vuosina 1995-2010 syntyneet) merkittävimmäksi maksamiseen vaikuttavaksi megatrendiksi. Z-sukupolvi on diginatiivi, mobiili sukupolvi. He ovat kasvaneet älypuhelin kädessä, Google, Instagram ja Snapchat digilaitteen näytöllä.

 

Samaan aikaan kun tämä sukupolvi varttuu työikäiseksi, maksaminen tulee muuttumaan ennennäkemättömällä nopeudella. Maksamisesta tulee Z-sukupolven vaatimuksesta kitkaton osa uusia digitaalisia palveluita. Tästä kelkasta ei yksikään yritys halua jäädä pois!

 

2)      Käyttäjäkokemus on tärkeää

Tulevaisuudessa käyttäjäkokemuksen merkitys kilpailutekijänä kasvaa huimasti. Kilpailu erilaisten maksamiseen liittyvien ratkaisujen välillä on veristä ja erottautuminen on vaikeaa. Toimijat, joiden palveluissa käyttäjä ja käyttäjän positiivinen palvelukokemus ovat keskiössä, saavat selvän kilpailuedun.

 

Tärkeää on myös kauppiaan eli maksun vastaanottajan kokemus. Sujuuko maksaminen nopeasti ja varmasti, onko raportointi johdonmukaista ja selkeää? Helppous, nopeus ja luotettavuus ovat perusvaatimuksia. Pelin voittaa se, joka aidosti ymmärtää käyttäjiä ja heidän tarpeitaan.

 

3)      Analytiikka sekä tekoäly tuovat lisäarvoa

Koneoppimiseen ja tekoälyyn pohjautuvat järjestelmät jäsentävät sekä analysoivat tietoa tehokkaasti. Niiden mahdollisuudet maksamiskentässä ovat lähes rajattomat. Yksinkertaisimmillaan maksamiseen liittyvä tekoäly ohjaa kuluttajaa pysymään kuukausibudjetissa tai maksamaan ostoksensa edullisemmalla maksutavalla.

 

Järisyttävin muutos tapahtuu kuitenkin automaation kautta. Tekoäly tehostaa lukuisia maksamiskentän prosessien vaiheita, on kyseessä sitten lainsäätäjän asettamat vaatimukset ja niiden noudattamisen seuraaminen tai ison organisaation asiakaspalvelun kokonaisvaltainen automatisaatio.

 

4)      Kyberuhat ja tarve paremmalle tietoturvalle

Maksamiseen liittyvien sovellusten sekä maksutapojen kirjo laajenee kovaa vauhtia. FinTech startupit tuovat uusia innovatiivisia palveluita markkinoille. Samaan aikaan pankit avaavat rajapintojaan ja muodostuu täysin uusi verkottunut ekosysteemi.

 

Kyberrikolliset eivät jää toimettomaksi. Uudet järjestelmät ja niiden mahdolliset heikkoudet avaavat kymmenien miljardien liiketoimintamahdollisuudet kyberrikollisille minimaalisella paljastumisriskillä. 

 

Eri toimijoiden on investoitava tietoturvaan pitäen huolta siitä, ettei käyttäjäkokemus merkittävästi heikkene. Koneoppinen ja tekoäly antavat eväitä tietoturvan parantamiseen käyttäjäystävällisesti. Käyttäjien biometrinen tunnistaminen nostaa tietoturvan tasoa sekä parantaa käyttäjäkokemusta, ja hankalat tunnuslukulistat jäävät historiaan. Palvelun tietoturvaa voi parantaa ulkoistamalla ylläpidon ammattilaisille. Esimerkiksi Poplatekin oma POps-pilvipalvelu tarjoaa tietoturvaa palveluna, kun sovellus viedään Poplatekin korttimaksamista varten PCI-sertifioitulle operointialustalle.

 

5)      Itsepalvelukaupat mullistavat kauppaa ja maksamista

Lähitulevaisuudessa lähes kaikki laitteet on kytketty nettiin. Kun ostokset voi tehdä itsepalveluna milloin vain, missä vain ja miltä tahansa laitteelta, muutos on mullistava.

 

Poplatek on kehittänyt Nordic ID:n kanssa yhteistyössä täysin automatisoidun, autonomisen itsepalvelukaupan, jossa maksaminen on saumaton osa kokonaisuutta. Itsepalvelukaupan avulla palveluita voidaan tuoda haja-asutusalueelle, jossa ei ole kaupallisia edellytyksiä perinteisen kaupan ylläpitämiselle.

 

Itsepalvelukauppa muuttaa kaupan alan fundamentteja. Vuosi 2019 saattaa hyvinkin olla läpimurto autonomisten itsepalvelukonseptien kaupallistamisessa Suomessa.

 


Haluatko olla mukana toteuttamassa tulevia maksamisen trendejä? Ota yhteyttä, niin luodaan yhdessä tulevaisuuden maksuratkaisut.

Jukka Nokso-Koivisto

Jukka Nokso-Koivisto

Myyntijohtaja

Opi lisää

In-app maksamisen lyhyt oppimäärä: Nämä 3 asiaa sinun täytyy tietää

HAASTEEMME VOITTAJAT

Parhaat ratkaisut kitkattomaan maksamiseen Junctionissa 2018

Uudet maksutavat ja tuotteet

HSL:n korttimaksuominaisuus kasvatti mobiililipun suosiota

Tilaa Poplatekin uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt kärryillä Poplatekin tapahtumista ja saat tietoa digitalisaation mahdollisuuksista ja menestystarinoista suoraan sähköpostiisi.