HAASTEEMME VOITTAJAT

Parhaat ratkaisut kitkattomaan maksamiseen Junctionissa 2018

13 tiimiä osallistui Frictionless Urban Payments -haasteeseemme, jonka ideana oli tehdä tulevaisuuden maksamisesta mahdollisimman helppoa, jopa huomaamatonta. Esittelemme teille nyt voittajat, jotka arvovaltainen raatimme tapahtumassa valitsi.

1) CUP-CUP-GO – Nappaa kuppi, täytä se ja jatka matkaa!

 

“Nykyajan jatkuvassa kiireisessä kenelläkään ei ole aikaa jonottaa aamukahvia kahvilassa saati olutta baarissa. Cup-cup-go:n avulla voit vain täyttää kuppisi ja jatkaa matkaa!”

 

Tämä tiimi voitti älykkäillä kahvikupeillaan sekä meidän haasteemme että koko Data Economics -trackin. He rakensivat toimivan prototyypin kahvinkeittimestä sekä web-sovelluksen, jonne transaktiot tulevat näkyviin. Tiimin arsenaali koostui seuraavista välineistä: Raspberry Pi, RFID-tagit ja AWS-tili.

 

Ideana on, että maksut suoritetaan automaattisesti kuppeihin kiinnitettyjen RFID-tagien kautta. Käyttäjä voi tilata tagin ja kiinnittää sen lempikuppiinsa tai napata sellaisen automaatin vieressä olevasta laitteesta.

 

Tässä ratkaisussa meidät vakuutti kokonaisuus. Tiimi työskenteli yhdessä saumattomasti, vaikka he eivät kaikki tunteneet toisiaan ennen tapahtumaa. Koko paketti ulkoasusta käytettävyyteen oli loppuun asti hiottua. Tiimin esittämä demo oli vakuuttava ja nosti pisteitä entisestään. Sen voi katsoa Junctionin materiaaleista täältä (2:20:18-).

 

Smart coffeemaker

 

2) POP IN – Hyppää vain kyytiin

 

“Tykkäätkö odottaa, että pääset validoimaan lippusi junassa? Pidätkö siitä, että joudut aina etsimään HSL korttiasi, kun et muista, mihin sen viimeksi laitoit? Emme mekään.”

 

Kahden hengen tiimi, Pop In, hämmästytti meidät julkiseen liikenteeseen suunnitellulla maksuratkaisullaan. Bluetooth tunnistaa asiakkaan puhelimen, jolloin systeemi automaattisesti validoi oikean lipun. Raspberry Pi tarkistaa puhelimen sijainnin junan kyydissä, ja Raspberryn Node.js-sovellus hakee automaattisesti viimeisimmän datan HSL API:sta WebSocketsin kautta.

 

Tämä tiimi todella ymmärsi asiakkaiden ongelmat: Lipun validointi (joskus sen vain unohtaa, eikö?) ja oikean lipputyypin valinta (tarvitsenko seutulipun vai en?). HSL:n näkökulmasta ratkaisu tarjoaa tarkempaa statistiikkaa liikenteestä.

 

“Yksinkertaista ja käyttäjäystävällisempää.”

 

Paying in public transport

 

3) CHECK-OUT – Jokaisen tuotteen skannaaminen? Maksamista käteisellä tai puhelimella? Mitä? Onko vuosi 2010?

 

Kolmas sija meni lahjakkaalle kolmen hengen tiimille. He rakensivat prototyypin ostoskorista, jossa integroidut RFID-sensorit lukevat tuotteet, sormenjälkitunnistin tunnistaa käyttäjän ja näyttö hoitaa vuorovaikutuksen asiakkaan kanssa.

 

Järjestelmä säilöö ostoskoriin asetetut tuotteet ja laskee niiden kokonaissumman. Näin normaalin ostoskäynnin kassatilanne saadaan karsittua kokonaan pois.

 

Kun asiakas on valinnut kaikki tuotteet ostoskoriin ja hän kävelee kaupan uloskäynnin läpi, järjestelmä veloittaa automaattisesti kertyneen summan hänen pankkikortiltaan. Ratkaisu todella nopeuttaa ja sujuvoittaa arkipäivän ostosreissuja.

 

Proto shopping cart

 

Siinä ne olivat, meidän kolmen kärki. On kuitenkin mainittava, että kaikki näkemämme ratkaisut olivat mahtavia, ja olisimme halunneet palkita jokaisen osallistuneen tiimin. Tulemme varmasti esittelemään lisää projekteja täällä blogin puolella.

 

Lue myös edellinen blogitekstimme – Mitkä kolme asiaa jäivät päällimmäisenä mieleen?

Hanna ja Heini

Heini Rahikainen

Markkinointikoordinaattori

Konsulttina Veikkauksella

Ohjelmistokehitystä pelaamisen maailmassa

Koodari-Suomi sanakirja

15 termiä, joiden ymmärtäminen helpottaa työtäsi koodareiden kanssa

Tilaa Poplatekin uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt kärryillä Poplatekin tapahtumista ja saat tietoa digitalisaation mahdollisuuksista ja menestystarinoista suoraan sähköpostiisi.