Poplatek TalentIT-messuilla – Tupa täynnä foliohattuja ja koodauksen nousevia tähtiä

Poplatek pystytti pisteen 2. marraskuuta järjestettyyn rekrytointitapahtumaan – ohjelmointialan tulevien ammattilaisten kanssa juttua riitti.

Otaniemen OTA-hallissa järjestetyillä TalentIT-messuilla kuhisee. Opiskelijoille suunnatuilla ICT-alan rekrytointimessuilla on mukana yli sata näytteilleasettajaa, Poplatek etunenässä.

- Viimeksi emme ehtineet osallistua messuille, joten tänä vuonna varasimme paikan ajoissa. Kyllä kannatti, sillä Poplatek pääsi hyvälle paikalle heti narikan viereen, kertoo messujärjestelyitä hoitanut koodari Jaakko Sipari.

Siparin lisäksi messuständillä opiskelijoita oli jututtamassa myös Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen.

Lue lisää >

Lupa koodata sai innostuneen vastaanoton

TalentIT-messuilla oltiin Siparin mukaan sopivalla huumorilla liikenteessä. Poplatekin pisteellä uteliaisuutta herättivät foliohatun taitteluohjeet.

- Foliohattuja käytiin katsomassa ja ihmettelemässä, kertoo Sipari, joka nähtiin kiertelemässä messualuetta itse taiteltu foliokypärä päässään.

Teema kertoo Poplatekin intohimosta rakentaa tietoturvallisia palveluita. Jos messut jäivät välistä ja olosi tuntuu turvattomalta, voit taitella oman foliohatun oheisilla ohjeilla.

Mielenkiintoa herätti myös Poplatekin Lupa koodata -kyltti. Tälle sanomalle löytyi vastakaikua opiskelijoiden joukosta, onhan kyse ohjelmistoalan tulevista ammattilaisista.

Poplatekilla lupa koodata tarkoittaa sitä, että osaamistaan pääsee aina kehittämään oman kiinnostuksen mukaan. Samalla Poplatekin koodareihin ja heidän tekemäänsä koodiin voi luottaa.

- Tuli käytyä monet mielenkiintoiset keskustelut alan opiskelijoiden kanssa. Juteltiin esimerkiksi koneoppimisesta, maksuratkaisuista ja muista teknologian uusista käänteistä.

Pilviteknologioita ja nousevia tähtiä

Poplatekilla hetaan kovia koodareita kivoiksi työkavereiksi, oli ohjelmointikieli mikä tahansa. Nyt aikomuksena on ottaa pari kesävahvistusta mukaan tiimiin. Hommaan haetaan opintojen loppusuoralla olevia alan opiskelijoita, joilta löytyy taitoja ja kipinää.

- Koodaamisessa on tärkeää olla aktiivinen harrastepohja ja omia kiinnostuksen kohteita. Pelkillä koulun opeilla ei tässä hommassa pärjää, sillä teknologiat kehittyvät niin kovaa vauhtia. Koodaamaan opitaan koodaamalla.

Vinkiksi Sipari kertoo, että innostus muun muassa Blockchain- ja pilviteknologioihin katsotaan kehittyvässä firmassa eduksi. Toisaalta ensiluokkainen käytettävyys ja tietoturvallinen koodi ovat Poplatekilla aina muodissa.

Juniorit pääsevät kehittymään kokeneiden ammattilaisten kanssa, eikä ketään jätetä yksin. Meidän nousevilta tähdiltä löytyy aina halua kehittyä kovaksi osaajaksi, Sipari tiivistää.

Taittele oma foliohattu!


Tykkäätkö koodata? Hae meille töihin! Avoimet paikat ja hakuohjeet voit kurkata täältä!

Poplatek häkkää häkänä uutta

IoT-Hackathonissa tiimit heittäytyvät haasteeseen –uuden laitteen koodaamiseen on aikaa yksi päivä.

Poplatekin väkeä ahertaa pienen vihreän piirilevytietokoneen ympärillä, josta lähtee johtoja ristiin rastiin. Yksi johto luikertelee suoraan teekeittimeen, maksupäätteiden loistaessa poissaoloaan. Mitä ihmettä täällä oikein tapahtuu?

Kyseessä ei suinkaan ole uusi aluevaltaus kodinkoneiden saralle, vaan Poplatekin ensimmäinen IoT-Hackathon. Hackathoneissa tarkoituksena on ennalta sovitussa ajassa saada luotua jotain toimivaa, usein ohjelmoinnin keinoin.

Lue lisää >

Pilvipalveluita ja piirilevytietokoneita

Perjantain koittaessa Popliksen porukka kokoontui pieneen tietoiskuun, malttamattomina käärimään hihansa. Keväällä 2016 järjestetty tapahtuma oli myös ohjelmistoarkkitehti Sami Sierlalle ensimmäinen laatuaan.

- Hackathonit ovat ennen kaikkea hauskaa touhuamista. Pääsee työskentelemään niidenkin työkavereiden kanssa, joita tulee muuten nähtyä lähinnä kahvipöydässä, Sierla tuumaa.

Tiimihenkeä vaaditaan, sillä pienessä 3–4 hengen ryhmässä kukaan ei voi jäädä sivuun projektista.

- Teemaksi valittiin Internet of Things, eli IoT. Halusimme nimittäin päästä kokeilemaan Amazonin juuri julkaisemaa AWS IoT -alustaa, joka helpottaa IoT-sovellusten tietoturvallista integrointia Amazonin pilvipalveluihin.

Pilvipalveluun yhdistettäväksi tilattiin Raspberry Pi -piirilevytietokoneita GrovePi-lisäosalla. Näitä päästiin koodaamaan Pythonilla, GrovePi SDK:ta hyödyntäen. Amazonin pilvipalveluiden päässä käytettiin IoT:in lisäksi API Gatewayta, AWS Lambdaa ja Dynamo DB:tä.

- Ensimmäisessä hackathonissa toteutettiin kodinkonetyyppisiä sovelluksia. Eräs tiimi suunnitteli saunan lämpiämisestä hälyttävän mittarin. Toinen tiimi teki taas laitteen, joka lähettää melutason yltyessä liian korkeaksi viestin, että nyt hiljaa.

Hackathonissa koodari pääsee käsiksi elektroniikkaan

Sierlan mielestä hackathonissa yhdistyvät hyvin uuden oppiminen ja virkistäytyminen. Tiimihaaste on oiva tilaisuus opetella uusia teknologioita. Ensimmäisessä hackathonissa mukana olleet Amazonin pilvipalvelut ovat nykyään Poplatekilla käytössä laajasti.

- Tiimit jaetaan niin, että kukaan ei tee juuri sitä, mikä on itselleen tutuinta. Koodarina on kiinnostavaa päästä elektroniikan kanssa puuhastelemaan.

Hackathonin lopussa kaikki tiimit demoavat omat tuotoksensa toisilleen. Keskinäisen kilpailun sijaan keskiössä on uuden tekeminen kieli poskessa. Hackathonien jälkeen Poplatekin porukka on jatkanut iltaa yhteisellä saunaillalla.

Tähän mennessä Poplatekilla on järjestetty neljä hackathonia. Yrityksen kasvun myötä myös tiimien määrä on kasvanut. Samalla tulevienkin tapahtumien teemoja en ehditty miettiä – toiveissa ovat ainakin blockchainin ja GoPiGo-robottiautojen ympärille rakennetut hackathonit. Joskus haasteeksi voisi ottaa tuoteideoinnin.

- Meillä on myös pari vanhaa demo-koodaria, jotka ovat haaveilleet tekevänsä grafiikkademon tai pelin maksupäätteelle, Sierla kertoo.

Lue myös, millainen on koodarin vapaapäivä ja mitä demopartyilla tehdään!

Hilu hurmasi Suomen vanhimmilla festareilla - maksuranneke nopeutti Kirkastusjuhlien kassajonoja

Aitoon Kirkastusjuhlilla ei aikaa palanut kassajonoissa. Poplatekin prepaid-maksuranneke Hilu kiidätti festarivieraita jonon perältä esiintymislavojen eturiviin. Käteisen ja korttimaksun rinnalla toiminut uusi maksuväline suoraviivaisti maksutapahtumia, karsi käteishävikkiä ja lisäsi maksamisen turvallisuutta. Hilu-sovellus mahdollisti myös Siirto-maksut maksupäätteellä – ensimmäistä kertaa Suomessa.

Lue lisää >

Aitoon Kirkastusjuhlat on paikallisen Vapaapalokunnan perinteinen vuosijuhla, joka järjestettiin 8.–10.7. Pälkäneellä jo 136. kerran. Tapahtuman vetäjänä toimineen Aitoon VPK:n puheenjohtajan Erkki Hyökin tunnelmat Hilusta ovat perästäkin positiiviset. Tapahtumamaksaminen oli Hyökin mukaan selkeä ja hyvin järjestetty kokonaisuus.

- Maksuranneke oli Kirkastusjuhlilla todella tervetullut vaihtoehto hitaille ja riskialttiille käteismaksuille. Uusi maksuväline keräsi komean vastaanoton ja nostatti osaltaan kävijöiden fiilistä. Halukkaiden oli helppo napata Hilu ranteeseen, ja käyttö oli sujuvaa latauksesta maksamiseen ja aina rahojen palautukseen, toteaa Hyöki.

Lähimaksulla toimivaa Hilua vilauttamalla maksu veloittuu välittömästi Poplatekin korttimaksupäätteellä. Jäljellä oleva saldo näkyy maksupäätteen näytöllä ja kuitilla. Omaa kulutusta on helppo myös seurata Hilu-kukkaron mobiilisovelluksella.

- Maksuranneke ilahdutti lukuisia Kirkkarien festarikävijöitä, ja monet kiittelivät mahdollisuudesta jättää lompakko kämpille talteen Hilun ansiosta. Myös helppokäyttöinen ja selkeä Hilu-sovellus sai paljon suitsutusta osakseen. Sovelluksessa ranneketta sai ladattua näppärästi kortilla ja Siirto-maksulla. Hilun palvelupisteellä lataus onnistui myös käteisellä, kertoo Kirkastusjuhlien maksuratkaisut toimittaneen Solmio®-kassan toimitusjohtaja Teemu Mäkelä.

Reaaliaikaiset Siirto-maksut käyttöön Hilu-sovelluksella

Monen tuhannen hengen tapahtumissa kassajonot voivat olla todellinen koettelemus. Aikaa säästyy minuuttitolkulla, kun Hilu-rannekkeen myötä lompakkoa ei tarvitse kassalla kaivaa esiin. Tämä tuo merkittävää lisäarvoa sekä asiakkaille että myyjille.

- Hilu pesee nopeudessa sekä käteisen että pin-koodillisen korttimaksun. Solmio®-kassan kassajärjestelmä takaa nopean maksamisen suurtapahtumissa. Hilu ja Poplatekin maksupäätteet kaverina lunastamme nämä lupaukset, toteaa Mäkelä.

Käteisen käyttö suurtapahtumissa vähenee jatkuvasti. Festarikävijöistä jo 60–70 prosenttia suosii korttimaksuja ostosten teossa, joten tarve uusille käteisen korvaaville maksutavoille on selvä. Kirkastusjuhlilla vikkelimmät ottivatkin Hilu-kukkarossa tarjotut Siirto-lataukset käyttöönsä heti tuoreeltaan. Keväällä lanseerattu Siirto on suosittu pankkirajat ylittävä reaaliaikainen mobiilisiirto, jossa raha siirtyy välittömästi tililtä toiselle.

- Kirkastusjuhlilla saatiin ensimmäisenä Suomessa vastaanottaa Siirto-maksuja maksupäätteellä. Siirtoa käyttää jo yli 350 000 suomalaista, ja käyttäjämäärä kasvaa koko ajan. Meille Poplatekilla on tärkeää, että Siirto saadaan heti kättelyssä myös yritysten hyödynnettäväksi, summaa Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen.

Hilu hurmasi mediassa – kurkkaa Tekniikka&Talous -lehden, Tivin ja Markkinointi&Mainonta –lehden uutiset Hilusta!


Tarjoa tapahtumavieraillesi Suomen parasta maksamista! Poplatek on festaripäätteiden markkinajohtaja – maksuratkaisumme takaavat nopean ja luotettavan maksamisen – säällä kuin säällä! Tutustu Hiluun ja lue lisää festaripäätteistämme.

Masterpass kasvattaa myyntiä – Poplatek tuo uuden maksutavan Suomensuurimpien verkkokauppojen käyttöön

Mastercardin kehittämä Masterpass on moderni digilompakko sujuvaan ja turvalliseen maksamiseen. Kauppiaalle Masterpass kasvattaa helppokäyttöisyydellään loppuun asti vietyjen maksutapahtumien määrää. Kuluttajalle Masterpass tarjoaa nopean ja huolettoman tavan maksaa oman pankkisovelluksen sisällä ympäri maailman. Poplatek tuo ensimmäisten maksupalveluntarjoajien joukossa uuden maksuvaihtoehdon suomalaisten kauppiaiden ulottuville – verkossa, mobiilissa ja kivijalassa.

Lue lisää >

- Poplatekin erinomaisen teknisen toteutuksen ansiosta suomalaisten kauppiaiden on hyvin helppoa ottaa Masterpass käyttöön, toteaa Mastercardin digitaalisen kehityksen johtaja Mats Taraldsson.

Poplatek Paymentsin toimitusjohtaja Petri Ahdin mukaan uusi maksuvaihtoehto tuo merkittäviä etuja suomalaisille kauppiaille ja kuluttajille.

- Digilompakko on korttimaksamisen sujuvampi muoto. Masterpass mahdollistaa erittäin kätevät korttimaksut, jotka Poplatekin toteuttamana on helppo valjastaa käyttöön verkko- ja mobiilikaupassa sekä kivijalassa Poplatekin maksupäätteillä, summaa Ahti.

Masterpass nopeuttaa ostotapahtumia turvallisuudesta tinkimättä

Masterpassin helppokäyttöisyys ja nopeus perustuu siihen, että käyttöönoton jälkeen asiakkaan ei enää tarvitse toistuvasti syöttää korttitietoja saati naputella osoite- ja yhteystietoja – kaikki on valmiiksi talletettu omaan digilompakkoon.

- Maksun hetkellä riittää, että asiakas valitsee haluamansa kortin Masterpass-digilompakosta ja hyväksyy toimitusosoitteen. Kaikki tapahtuu muutamalla klikkauksella, sanoo Taraldsson.

Pankin mobiilisovelluksen sisällä toimiva Masterpass myös parantaa verkko- ja mobiiliostosten turvallisuutta sekä asiakkaan että kauppiaan näkökulmasta.

- Digilompakko pitää henkilökohtaiset korttitiedot tallessa, eivätkä maksutiedot suotta siirry myyjälle maksun aikana. Masterpass-maksu on myös kauppiaalle huolettomampi tapa vastaanottaa maksuja, sillä korttiasiakkaan henkilöllisyys on varmistettu Mastercardin kautta, kiteyttää Ahti.

Masterpass-palvelu vaivattomasti Poplatekilta

Helppokäyttöisyyden ja turvallisuuden myötä Masterpassin odotetaan kasvattavan verkko- ja mobiiliostosten suosiota uusiin lukemiin Suomessa ja kansainvälisesti. Maailmalla suuren suosion kerännyt Masterpass on julkaistu jo 37 maassa, ja yli 340 000 kauppiasta vastaanottaa Masterpass-maksuja. Poplatek vahvistaa ratkaisullaan suomalaiskauppiaiden jalansijaa erityisesti monikanavaisen maksamisen tarpeissa.

- Masterpass-palvelu sopii erinomaisesti kauppiaille, jotka vastaanottavat maksuja useissa eri kanavissa. Helposti ja nopeasti verkkokauppaan integroitavamaksuvaihtoehto takaa asiakkaalle saumattoman maksukokemuksen, ja tuo kaikki Masterpassin edut yhdellä kertaa kauppiaan käyttöön, summaa Ahti.

Uusi maksuvaihtoehto lanseerattiin Suomen markkinoille keväällä 2017. Poplatekilla ja Mastercardilla valmistaudutaan innolla Masterpassin käyttöönoton kasvattamiseen.

- Mastercardin tavoitteena on tehdä ostokokemuksesta digitaalisen maksamisen avulla mahdollisimman turvallinen ja helppo. Masterpass digitaalisena maksualustana on suunnattu vastaamaan tähän tarpeeseen nyt ja tulevina vuosina. Poplatek on meille tärkeä kumppani, ja läheinen yhteistyö tukee tavoitteitamme myös jatkossa, summaa Taraldsson.


Kauppias, valjasta Masterpass käyttöösi ensimmäisten joukossa ja vastaanota maksuja sujuvasti verkossa, mobiilissa ja kivijalassa! Poplatekilta tilaat helposti koko toteutuksen –Masterpass-palvelusta maksupäätteisiin.

Suuryrityksille sopiva yleiskäyttöinen PCI-sertifioitu pilvipalvelu markkinoille

Palvelu- ja ohjelmistoyritys Poplatek Oy tuo markkinoille suuryrityksille soveltuvan korkean tietoturvan POps-pilvipalvelun. Se on alusta alkaen suunniteltu niin, että se vastaa EU:n tiukkoihin tietoturvavaatimuksiin. Pilvipalvelu on PCI DSS tietoturva-auditoitu ja -sertifioitu. Turvalliselle, skaalautuvalle ja kustannustehokkaalle pilvipalvelulle on tällä hetkellä huutava tarve, sillä yritysten on jo kiireellä valmistauduttava vuoden päästä voimaan astuvaan EU:n tietosuoja-asetukseen.

Lue lisää >

POps eli Poplatek Operations on turvallinen tietojärjestelmien ylläpito- ja operointipalvelu Amazon Web Services -pilviympäristössä (AWS). Palvelu on PCI DSS tietoturva-auditoitu ja –sertifioitu, ja se täyttää EU:n tiukat tietosuojadirektiivit.

Poplatekin pilvipalvelu taipuu suurten keskusliikkeiden, kauppaketjujen, finanssialan toimijoiden sekä suuryritysten koviin vaatimuksiin.

- Palvelun avulla yrityksen sensitiivinen data, kriittiset järjestelmät ja tärkeät palvelut pystytään siirtämään pilvipalveluympäristöön turvallisesti sekä suojautumaan tietoturvauhilta ja verkkohyökkäyksiltä. Pilvipalvelun kilpailuetu on, että prosessi on nopea, kustannustehokas ja voidaan skaalata hyvin monelle toimialalle, sanoo Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen.

Räätälöityy nopeasti suuryrityksille, luo säästöjä

Palvelun käyttöönotto tapahtuu nopeasti. Aluksi tehdään maksuton tarve- ja säästökartoitus.

- Siirtymällä perinteisestä konesalipalvelusta pilvipalveluun saadaan aikaan säästöjä. Kustannusten sijaan laskemme kuinka suuret ovat säästöt, Virtanen kertoo.

Kartoituksen pohjalta laaditaan migraatiosuunnitelma. Asiakkaan tietojärjestelmät pakataan kontteihin joko asiakkaan itsensä tai Poplatekin toimesta. Palvelun ylläpidon ja päivystyksen hoitaa Poplatek.

- Aikaa alkukartoituksesta siihen, kunnes palvelu on käynnissä, menee arviolta 1-6 kuukautta. Perinteisten manuaalisten toimenpiteiden sijaan asennus tehdään ohjelmallisesti. Se nopeuttaa käyttöönottoa ja tehostaa ylläpitoa. Kuukausikustannukset vaihtelevat luonnollisesti sen mukaan, miten laaja järjestelmä on kyseessä, Virtanen toteaa.

Yritysten data kiinnostaa, asiakasrekisterit suojaan

Vuoden päästä voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus vaikuttaa merkittävästi yritysten toimintatapoihin, järjestelmiin ja palveluihin. Yritysten on investoitava tietoturvaan ja henkilötietojen suojaukseen. Tietoturva-asetuksen laiminlyömisestä aiheutuvat hallinnolliset sanktiot vaihtelevat.

- Yritykset ovat täynnä dataa, joka kiinnostaa ja josta ollaan valmiita maksamaan. Näin on ollut jo pitkään. Data on yritysten pääomaa ja sille on ottajia. Rankin tilanne on, jos yrityksen asiakastiedot ja yksilöidyt henkilötiedot vuotavat. Imagohaitat ja rikkomuksesta mahdollisesti seuraavat sanktiot voivat kasvaa niin suuriksi, ettei yritys voi jatkaa toimintaansa, Virtanen toteaa.

- Uusi tietosuoja-asetus on hyvä asia. Identiteettivarkauksille ei näy loppua ja ainoa keino on suojautua niitä vastaan. Asia on tärkeä ja koskettaa ihan meitä kaikkia. Ei tarvitse kuin kurkata omaan lompakkoon ja laskea montako kanta-asiakaskorttia siellä on. Niiden sisältämä data on kaikki varastoitu johonkin. Se kaikki tieto kiinnostaa ja on myös vietävissä, mikäli niitä ei ole suojattu, Virtanen havainnollistaa.

Lisätiedot:

Mikko Virtanen,
Toimitusjohtaja, Poplatek Oy
puh. 050 354 3947

Tutustu POps-operointipalveluun ja tilaa maksuton säästökartoitus.

Kiikarissa
EU:n GDPR-tietosuoja-asetus tulee, oletko valmis?
Ulkoistamalla voi säästää pitkän pennin

Vuonna 2017 on monessa yrityksissä edessä tietoturvatalkoot. Tästä pitää huolen GDPR eli EU:n asettama yleinen tietosuoja-asetus, jota aletaan soveltaa vuoden 2018 toukokuusta alkaen. Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtasen mukaan ennen tietojärjestelmäuudistuksiin heittäytymistä on hyvä miettiä, onko organisaation kannattavampi ulkoistaa kuin tehdä itse. Poplatekin pilvipalvelu tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon turvalliseen järjestelmäylläpitoon.

– GDPR on asetus, johon kaikkien yritysten on tavalla tai toisella reagoitava. Tietoturva-aukkoihin ei enää ole varaa. Maksimirangaistus esimerkiksi nettiin vuotaneista asiakastiedoista voi yltää jopa 20 miljoonaan euroon, tai 4 prosenttiin yrityksen edellisen tilikauden globaalista liikevaihdosta, toteaa Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen.

Lue lisää >

GDPR-asetuksella halutaan taata EU-kansalaisten henkilökohtainen tietosuoja. Se koskettaa käytännössä kaikkia henkilötietoja kerääviä ja niitä hyödyntäviä yrityksiä ja organisaatioita.

– GDPR on asetus, johon kaikkien yritysten on tavalla tai toisella reagoitava. Tietoturva-aukkoihin ei enää ole varaa. Maksimirangaistus esimerkiksi nettiin vuotaneista asiakastiedoista voi yltää jopa 20 miljoonaan euroon, tai 4 prosenttiin yrityksen edellisen tilikauden globaalista liikevaihdosta, toteaa Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen.

Edessä on iso muutos, sillä tietojen suojaaminen ei ole useimpien yritysten ydinliiketoimintaa. Harvassa paikassa järjestelmät ovat ajantasalla henkilötietojen turvalliseen säilyttämiseen. Käytännössä tietojen turvallinen säilyttäminen edellyttää, että yrityksellä on dedikoitu tietoturva-asiantuntija, joka seuraa uusia haavoittuvuuksia ja päivittää järjestelmiä säännöllisesti tietoturva-aukkojen paikkaamiseksi.

– Jos tietoturvaosaamista ei ole omasta takaa, on järjestelmiä hyvin haastavaa pitää ajan tasalla. Uusia paikattavia tietoturva-aukkoja löytyy viikottain ja tietomurtojen yleisyyttä on lisännyt mm. netin laaja työkalutarjonta.

Virtanen viittaa niin sanottuihin "script kiddies" -hyökkäyksiin, joissa hyvin vähän asiaan perehtynyt henkilö voi hakea netistä käsiinsä hyökkäystyökalut.

Vuoden suurin IT-investointi vai fiksu ulkoistus?

Virtasen mukaan GDPR-asetukseen valmistautuminen on yrityksille tilaisuus miettiä tietojärjestelmäkokonaisuutta isossa kuvassa. Valmistautumisen ei tarvitse olla yrityksen isoin ja kallein projekti. Kannattavimmaksi voi tulla keskittyä omaan ydintoimintaan ja siirtää kokonaisylläpitovastuu sen osaavalle yritykselle. Samalla perinteisistä konesaleista on mahdollista siirtyä kustannustehokkaaseen pilvi-infrastruktuuriin.

– Poplatekin malli tarjoaa kustannustehokkaan ratkaisun järjestelmäylläpitoon ja tietoturvan hallintaan, mikä voi tuoda säästöjä nopeasti perinteiseen konesaliin nähden. Poplatekin ylläpitämä operointiympäristö auttaa minimoimaan tietovuotojen riskin.

Virtasen mukaan tietoturvallisuuden kannalta GDPR:n sanktiokäytäntö asettaa henkilötiedot samalle viivalle rahaliikenteen ja korttitietojen turvaamisen kanssa.

– Korttimaksujen turvaamisessa tietoturva-auditit ja sanktiomaksut ovat olleet käytössä jo pidempään. Tietoturvallisuus on koko toimintamme lähtökohta, ja kaikki palvelumme ovat korttiyhtiöiden vaatimusten mukaisesti PCI-DSS sertifioituja. Pilvipalveluissa olemme tuoneet markkinoille erityisesti tietoturvafokuksella kehitetyn ratkaisun.


Miten siirtyä sulavasti pilvipalveluihin? Lue täältä, kuinka RAY:n kortti- ja verkkomaksaminen siirrettiin pilveen kolmessa tunnissa.

Mikä GDPR?

EU:n tietosuoja-asetus määrää miten ja keneltä henkilötietoja saa kerätä sekä ennen kaikkea niiden tietoturvallisesta säilytyksestä.

Kyseessä on merkittävä muutos nykyisiin käytäntöihin – Suomessa asetus korvaa vuoden 1999 henkilötietolain. Uudistus koskettaa sekä yksityisiä yrityksiä, julkisia tahoja että kolmannen sektorin toimijoita.


save the date
Tule IT PRO 2017 -tapahtumaan!

POps-pilvipalvelu ensiesittelyssä IT PRO 2017 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa! Osastollamme kerromme POps-pilvipalvelun eri vaihtoehdoista sekä opastamme onnistuneen migraatioprojektin suunnittelussa. Tule tapaamaan asiantuntijoitamme osastolle 5f8 tai varaa oma esittelyaikasi ennakkoon! mikko.virtanen@poplatek.fi

Poplatekin POps-pilvipalvelu on turvallinen ja kustannustehokas tietojärjestelmäkokonaisuuksien ylläpito- ja operointipalvelu Amazon Web Services -pilvipalvelussa. Perinteisiin konesaleihin nähden toiminta AWS-pilvipalvelualustalla on edullista ja vaivatonta sekä ennen kaikkea tietoturvallista – POps suojaa palvelut tietoturvauhilta ja verkkohyökkäyksiltä.

Psst. Vieraile IT PRO 2017 -tapahtumassa maksutta – rekisteröidy ennakkoon täällä!


EU:n tietosuoja-asetus tulee – oletko valmis? Lue blogista, miten GDRP-asetukseen kannattaa valmistautua.


Case RAY
Kolmessa tunnissa pilveen

RAY:n kortti- ja verkkomaksaminen siirrettiin vuonna 2016 Poplatekin ylläpitämään AWS-pilvipalveluun. Mittava migraatioprojekti saatiin huolellisen valmistelun ja esivaiheiden avulla hallitusti maaliin – kriittisin käyttöönotto vei vain kolme tuntia. Projektin myötä Poplatek tuottaa uudelle Veikkaus Oy:lle keskitettyjä maksunvälityspalveluita rahapeliyhtiön verkkokauppamaksujen ja 20 400 maksupäätteen korttimaksujen osalta.

Veikkauksen projektipäällikkö Mikko Uljaan sekä pelijärjestelmien päällikkö Pekka Puomion mukaan töissä on helppo hymyillä vielä puoli vuotta projektin päättymisestä.

– Poplatekin palvelutaso on ylittänyt toiveemme. Maksuliikenteemme siirto AWS-pilvipalveluun on ollut meille erittäin toimiva kokonaisratkaisu, toteaa Uljas.

– Perinteiseen konesaliin verrattuna toiminta pilvessä on meille edullista ja ylläpidon osalta vaivatonta, sanoo Puomio.

Lue lisää >

Uuden teknologian käyttöönotto oli RAY:lle monin tavoin merkittävä askel, johon valmistauduttiin harkiten. Puomion mukaan AWS-siirto koski rahapeliyhtiön kaikkein herkimpiä toimintoja, jossa epäonnistumiselle ei ollut sijaa. Asiakaspalvelun sujuvuutta ei haluttu missään vaiheessa vaarantaa.

– Asiakas on meille kaikkein tärkein. Asiakkaan saaman palvelun tulee parantua, se ei saanut heiketä tai hidastua projektin aikana tai sen jälkeen, summaa Puomio AWS-siirron lähtökohtia.

Hyvä yhteistyö ja hallittu eteneminen takasivat onnistuneen tuloksen

Menestyksekäs migraatioprojekti on tarkan suunnittelun ja jaksotuksen tulosta. Etukäteen haluttiin varmistua, että maksutapahtumat välittyvät pilvessä joustavasti, vaikka palvelimet ovat aiempaa kauempana. Hyvä etenemissuunnitelma ja verkkoympäristöjen huolellinen valmistelu takasivat hallitut tuotannon siirtymät. Uljaan mukaan kaikki muutokset tehtiin palasissa, jotka olisivat olleet tarpeen mukaan peruutettavissa.

– Poplatek toimi projektissa hyvin ammattimaisesti ja proaktiivisesti. Hyvän yhteistyön ansiosta projekti saatiin pilkottua osakokonaisuuksiin parhaalla mahdollisella tavalla, kiittää Uljas.

– Kaikki projektin vaiheet suunniteltiin huolella yhdessä asiakkaan kanssa. RAY:n asiantuntijoilla oli iso rooli myös migraatioprojektin toteutuksessa, kun järjestelmiä ja verkkoyhteyksiä siirrettiin vaiheittain uuteen palveluympäristöön. Yhteistyö RAY:n erittäin ammattitaitoisten asiantuntijoiden ja johdon kanssa oli toimivaa, ja loi parhaat mahdolliset edellytykset onnistuneelle projektille, kiittää Poplatekin projektista vastannut Dan Forsberg.

Kaikkiaan AWS-pilvipalvelun vaiheittainen käyttöönotto oli useamman kuukauden operaatio, jossa viimeisenä pilveen siirrettiin ydintoiminnot. Pitkästä kestosta huolimatta projekti eteni Puomion ja Uljaan mukaan määrätietoisesti ja lopullinen käyttöönotto onnistui etukäteen suunnitellulla hetkellä – jopa epätodellisen mallikelpoisesti.

– Oli ilo tehdä töitä todella asiantuntevien tahojen kanssa. Kiitos Poplatekin eteneminen oli suoraviivaista, ennustettavaa ja ratkaisukeskeistä. Isoimpien askelten yhteydessä ei eteen tullut yhtään isoja yllätyksiä, mikä tämän mittaluokan projekteissa on hyvin harvinaista, kiittää Uljas.

– Viimeisen käyttöönoton valmistuminen oli upea hetki, ja mikä parasta asiakkaillemme käytännössä näkymätön. Johtaja Kiiskisen sanoin, tuntui epätodelliselta, ettei kukaan soittanut ja kertonut vaikeuksista. Olemme hyvin tyytyväisiä tulokseen, sanoo Puomio.


Case Europark Finland
Tabletista helppo kauppiaskäyttöliittymä

Europark Finland Oy:n kuudessa pysäköintihallissa on viime keväästä lähtien vastaanotettu korttimaksuja Android-tablettien avulla. Service Manager Miguel Ferreiran mukaan Poplatekin mPOS-mobiilisovellus toi näppärän ratkaisun akuuttiin tarpeeseen.

Nopeus ja helppous ovat avainsanoja onnistuneelle maksutapahtumalle. mPOS:sin langaton tekniikka, nopeat tuotepikavalinnat ja summan syöttö sekä kuitin kirjoitus suoraan maksupäätteestä tekevät maksamisesta sujuvaa.

– Asiakaspalvelumme vanhat maksupäätteet tulivat tiensä päähän ja tarvitsimme nopeasti tilalle uudet koneet sirukorttimaksujen vastaanottamiseksi. Poplatekilta saimme samassa paketissa modernit maksupäätteet sekä helpon käyttöliittymän, kertoo Ferreira.

Lue lisää >

Nopeus ja helppous ovat avainsanoja onnistuneelle maksutapahtumalle. Siinä missä ennen piti siirrellä maksupäätettä tiskin yli, tai hankkia maksupäätevalmistajan erillinen merchant unit -laite maksupäätteiden ohjaukseen, piisaa siihen nyt pelkkä Android-softa. mPOS-sovelluksella voi ohjata maksupäätteen toimintoja ja tulostaa myynnistä kuitin maksupäätteen tulostimella, ilman että myyjän tarvitsee erikseen koskea koneeseen. Tämä helpottaa myyjien työtä ja vapauttaa tilaa kassatiskiltä.

– mPOS tekee maksamisesta sujuvaa sekä asiakkaalle että myyjälle. Mobiilisovelluksessa turha näppäily on karsittu minimiin. Langaton tekniikka, nopeat tuotepikavalinnat ja summan syöttö sekä kuitin kirjoitus suoraan maksupäätteestä vauhdittavat asiointia entisestään, toteaa Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen.

Modernit maksamisen ratkaisut tarpeesta tinkimättä

Poplatek on tehnyt Europark Finlandin kanssa yhteistyötä maksamisen saralla jo pidempään. Tavoitteena on lähitulevaisuudessa integroida koko Europark Finlandin pysäköintijärjestelmä maksuautomaatteja, pylväitä ja puomeja myöten yhteensopivaksi Poplatekin maksupalvelun kanssa. Siihen asti mPOS palvelee toimivana tilapäisratkaisuna, mikä on Ferreiran mukaan osoitus yhteistyön monipuolisuudesta.

– Olemme olleet erittäin tyytyväisiä Poplatekiin. Heiltä löytyy vahvaa osaamista eri maksamisen tarpeissa ja langat pysyvät hyvin hyppysissä. Sekä pitkäjänteiset kehitysprojektit että nopeat pilotit saadaan sujuvasti ja hallitusti maaliin, kiittää Ferreira.


Pikkujouluterveiset puolasta
Poplatekin pikkujoulupoppoo valtasi Varsovan

Glock-pistooleja, historian havinaa, maineikkaita nähtävyyksiä ja maailmankuuluja oluita – näitä kaikkia mahtui Poplatekin pikkujoulureissuun, jota vietettiin tuttuun tapaan tammi-helmikuun vaihteessa. Tällä kertaa reissukohteena oli Puolan helmi, Varsova, jonka ihmeistä parikymmentä poplalaista sai nauttia yhden viikonlopun verran. Yhtenä tapahtuman järjestäjistä toiminut Tommi Heikkinen valottaa, miten matkakohde valikoitui ja mitä poplalaisten päänmenoksi oli juonittu.

– Pikkujoulureissut ovat Poplatekin perinne! Joka vuosi keksitään jotain uutta, ja aina on eri porukka suunnittelemassa reissua. Tällä kertaa päädyimme Varsovaan, joka edusti meistä monelle neitseellistä maaperää, sanoo Heikkinen.

Lue lisää >

Poplatekin aiemmilla pikkujoulureissuilla on tutustuttu mm. Tallinnaan, Pietariin ja Tampereeseen. Perinteiseen tapaan reissusuunnittelu käynnistyi joulukuulla, ja suunnittelutiimiin pääsivät mukaan kaikki halukkaat. Heikkisen mukaan reissun kohteen ja sisällön osalta tiimi sai vapaat kädet toteutukselle.

Cyberturvajoukot tositoimissa

Kuten kuvioon kuuluu oli viikonloppu täynnä toimintaa ja loistavaa tunnelmaa. Varsovan valloitus käynnistettiin päräyttävästi paikallisella ampumakerholla, jossa raskaasti aseistetut poplalaiset pääsivät nauttimaan ruudin kärystä. Elämyksellisestä tulikasteesta oli hyvä suunnata parantamaan maailmaa puolalaisen keittiön antimien ja paikallisten oluiden äärelle. Reissun kohokohtiin lukeutui myös lauantainen kaupunkikierros, jossa kaupungin päänähtävyydet valloitettiin rastitehtävien muodossa. Ilallinen nautittiin musiikkiteatteriesityksen säestämänä.

– Matka oli täynnä hetkiä joita muistellaan vielä pitkään. Ehdottomasti parasta oli viettää aikaa hyvällä porukalla. On myöskin hauska huomata että tutuista työkavereista löytyy reissussa aivan uusia ulottuvuuksia. Pikkujouluista jäi kaikin puolin mukava mieli, sanoo Heikkinen.

Poplatekilla yhteiset pikkujoulureissut ovat perinne, jota aiotaan vaalia vastedeskin. Heikkisen mukaan reissut luovat ainutlaatuista yhteishenkeä. Hyvän matkan jälkeen maistuu myös arki – ainakin seuraavaan reissuun asti!

– Pikkujoulureissuissa yllätyksellisyys on parasta. Onneksi emme siis vielä tiedä, minne seuraavaksi suunnataan, sanoo Heikkinen.


Vanhemmat Uutiset


Kiikarissa
Mobiilimaksaminen uudistuu rytinällä

Mobiilimaksamisesta on tulossa entistä nopeampaa ja helpompaa – tästä pitävät huolen pankkien, korttiyhtiöiden ja mobiililaitteiden valmistajien kehittämät ratkaisut. Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen listasi uusista maksutavoista kiinnostavimmat, joiden käyttöönotossa Poplatek opastaa mielellään.

– Mobiilimaksaminen siirtyy uuteen aikakauteen. Suomessa kiinnostavin tulokas on pankkiomisteisen Automatian lanseeraama Siirto-maksujärjestelmä. Kansainväliseltä kentältä sekaan rynnistävät korttiyhtiöiden ja laitevalmistajien tarjoamat Wallet-ratkaisut, toteaa Virtanen.

Lue lisää >

Mobiilimaksaminen siirtyy uuteen aikakauteen. Pankeilta, korttiyhtiöiltä ja mobiililaitteiden valmistajilta on tulossa liuta uusia palveluita Suomen markkinoille. Luvassa on entistä nopeampaa ja helpompaa maksamista verkossa ja kivijalassa, mikä ilahduttaa monia. Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen listasi kiinnostavimmat mobiilimaksamisen uudistukset, joiden käyttöönotossa Poplatek opastaa mielellään.

Pankkien Siirto-järjestelmällä mahdollisuus suursuosioon

Pankkiomisteisen Automatian lanseeraama Siirto-maksujärjestelmä on Suomen ensimmäinen reaaliaikainen maksutapa eri pankkien välisille mobiilimaksuille. Puhelinnumeroa maksujen välityksessä tunnisteena käyttävä järjestelmä siirtää rahat tililtä toiselle välittömästi. Suomalaisista pankeista ensimmäisinä Nordea, OP, Aktia ja S-pankki ovat tuomassa Siirto-järjestelmän osaksi omia sovelluksiaan kevään 2017 aikana.

– Siirto nopeuttaa kuluttajien välisiä tilisiirtoja ja tarjoaa yrityksille korttimaksamisen rinnalle mielenkiintoisia mahdollisuuksia maksujen vastaanottamiseen verkossa ja kivijalassa. Siirrolla onkin hyvät mahdollisuudet nousta Suomen suosituimmaksi mobiilimaksutavaksi.

Korttiwalletit kansainvälisessä kasvussa

Kansainvälisten korttiyhtiöiden omat wallet-sovellukset ovat yleistyneet viime vuosina. Etenkin Mastercardin tarjoama Masterpass, Visan Visa Checkout sekä samassa kategoriassa kisaava Paypalin Onetouch-sovellus ovat nousseet kansainvälisesti suosituiksi verkkomaksamisen tavoiksi muun muassa vaivattoman käyttökokemuksen ansiosta.

– Suomeen vielä tuloaan tekevät korttiyhtiöiden walletit ovat korttimaksamisen sujuvampi muoto. Wallet-sovelluksilla voi tyypillisesti maksaa eri korttiyhtiöiden Debit ja Credit -korteilla, minkä lisäksi sovellukseen tallennetut toimitusosoitetiedot nopeuttavat ostamista.

Laitevalmistajat maksurintaman musta hevonen

Myös mobiililaitteiden valmistajat ovat viime aikoina esitelleet omia wallet-korttimaksusovelluksiaan. Applen lanseeraama Apple Pay ja Googlen oma Android Pay ovat keränneet käyttäjiä Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Laitevalmistajien walletit perustuvat pankkiyhteistyöhön, johon pohjoismaiset pankit eivät toistaiseksi ole lähteneet mukaan.

– Tähän mennessä suomalaiset pankit ovat keskittyneet muihin wallet-ratkaisuihin. Aika näyttää, mihin rooliin laitevalmistajien walletit nousevat Suomen markkinoilla.


Lahjaksi hyvää mieltä
Poplatek lahjoittaa Tyksin lastenklinikalle

Poplatekilla päätettiin tänä vuonna kääriä pakettiin reilusti hyvää mieltä. Joululahjana palkkaamme Turun yliopistollisen keskussairaalan Lastenklinikalle henkilön, joka käy joka viikko parin tunnin ajan leikkimässä ja lukemassa satuja sairaille lapsille. Sopivan henkilön tehtävään etsii henkilöstövuokrauksen ammattilainen, Citywork.

– Iso kiitos Poplatekille hienosta teosta! Lahja on meille erittäin tärkeä ja sillä on suuri merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnille, kiittää Lastenklinikan ylihoitaja Wiveka Kauppila.

Lue lisää >

– Iso kiitos Poplatekille hienosta teosta! Lahja on meille erittäin tärkeä ja sillä on suuri merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnille, kiittää Lastenklinikan ylihoitaja Wiveka Kauppila

Kauppilan mukaan tarvetta konkreettiselle lahjalle on kosolti. Lastenklinikka hoitaa vuodessa tuhansia lapsia ja nuoria, vastasyntyneistä aina aikuisiän kynnykselle. Lastenklinikan osastoihin lukeutuvat muun muassa lastenkirurgia, lasten taudit ja neurologia, syöpä- ja veritaudit, vastasyntyneiden ja lasten teho-osasto. Avuksi aiotaankin etsiä juuri Lastenklinikan tarpeisiin sopiva henkilö.

– Lastenklinikka on oikeastaan sairaala sairaalan sisällä. Onkin upeaa, että saamme avuksemme henkilön, jolla on sopiva koulutus, kuten lapsi- ja nuoriso-ohjaaja. On tärkeää, että henkilö voi tarpeen mukaan joustavasti liikkua osastolta toiselle ja kohdata lapset tilanteesta riippuen. Olemme hyvin onnellisia siitä, miten viisaasti lahja on päätetty toteuttaa meidän tarpeitamme ajatellen. Tästä iso kiitos Poplatekille ja Jaakko Turuselle, summaa Kauppila.

Joululahjan organisoinnista vastannut Turusen kiittää Lastenklinikan henkilökuntaa upeasta työstä. Hänen mukaansa lahja kuvastaa hyvin Poplatekia yrityksenä.

– Poplatek on yrityksenä hyvin humaani ja täällä on aidosti välittävä ilmapiiri porukan kesken. Siksi on hienoa, että voimme joululahjana muistaa näin arvokasta ja merkittävää työtä. Kasvottoman lahjoituksen sijaan halusimme auttaa mahdollisimman konkreettisella tavalla. Onneksi se järjestyi näin hienosti, toteaa Turunen.


Case RAY
Maksupalvelujen digitalisoinnilla potkua pelikokemukseen

Raha-automaattiyhdistys laittaa kaiken peliin asiakaskokemuksen eteen niin automaateilla kuin nettipeleissä. Poplatek on kehittänyt RAY:lle maksamiseen tarvittavat maksupääte- ja palvelinsovellukset, sekä huolehtii järjestelmien ylläpidosta.

Haastetta projektissa riitti, sillä Suomen suurimman pelifirman peleissä liikkuu vuosittain yli 500 miljoonan euron edestä maksupäätetapahtumia.

Lue lisää >

– Rahapelaamisessa maksamisen turvallisuus ja sujuvuus ovat kaiken a ja o. Meillä on yli 20 000 maksupäätettä eri puolilla Suomea ja volyymit ovat valtavat. Poplatekin ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä kitkattomampaa maksamista ja parempia pelikokemuksia, rahaliikennepäällikkö Hanna Rajatora RAY:ltä kertoo.

Poplatekin ja RAY:n yhteistyö on kasvanut pala palalta. Ensimmäiseksi toteutettiin korttimaksujen maksujenvälitysjärjestelmä, joka mahdollisti korttimaksamisen tuomisen peliautomaateille sekä voitonmaksun suoraan tilille. Helppokäyttöinen raportointinäkymä kertoo tilanteen reaaliajassa.

– Asiakkaat eivät enää tarvitse pelaamiseen erikseen pikkurahaa, vaan pelien maksaminen ja voittojen lunastus tapahtuu suoraan pankkitililtä, Rajatora havainnollistaa.

Digitaalinen raha tuo turvallisuutta ja mahdollistaa personoidut palvelut

– Korttimaksamiseen siirtyminen on ollut oikea ja välttämätön ratkaisu. Olemme olleet tyytyväisiä tapaan, jolla se on toteutettu. Tässä Poplatekilla on ollut suuri vastuu.

Sittemmin verkkopelaamisen maksunvälitysjärjestelmää on laajennettu myös verkkopankkimaksuihin.

– Haluamme RAY:ssä tukea vastuullista rahankäyttöä. Pelaajan kannalta sähköinen raha on hyvä asia. Helppouden ja nopeuden ohella se auttaa kontrolloimaan omaa rahan käyttöä entistä paremmin esimerkiksi päivittäisten peli- ja häviörajoitusten muodossa.

Uudenlaisia etuja myös RAY:n kanta-asiakkaiden käyttöön

– Etuasiakkaaksi rekisteröityneet voivat mm. osallistua erikoisarvontoihin, selata omaa pelihistoriaansa ja ohjata voittoja valitsemilleen pankkitileille. Erilliselle kanta-asiakaskortille ei välttämättä ole tarvetta, eikä kortin tietoja tarvitse syöttää moneen kertaan.

Keväällä 2016 maksupalvelut siirrettiin kokonaisuudessaan Poplatekin AWS-pilvipalveluun, jossa palvelun ylläpito ja jatkokehitys ovat samoissa käsissä.

– Devops-malli parantaa toimintavarmuutta ja tuo lisää ketteryyttä jatkokehitykseen. Toki se generoi myös säästöjä, Rajatora perustelee.

Teknologiafirma, joka ajattelee loppuasiakasta

Rajatora on vaikuttunut Poplatekin asiantuntemuksesta, asiakaslähtöisyydestä ja nopeasta reagoinnista.

– Poplatek seuraa aktiivisesti alan trendejä ja ajattelee kaikessa loppuasiakastamme, mikä näkyy käytettävyystutkimuksissa ja asiakaspalautteissa. Heillä on omalla alallaan erittäin korkea osaaminen ja oikea asenne, Rajatora kiteyttää.

Asiat tapahtuvat mutkattomasti ja yrityksellä on hyvät kontaktit pankkialan toimijoihin. Esimerkiksi mobiilimaksamisen RAY otti käyttöön parissa päivässä ensimmäisten isojen toimijoiden joukossa.

– Luottamuksen merkitystä suurissa projekteissa ei voi yliarvioida. Kun sovituista asioista pidetään kiinni ja yhteistyö on joustavaa sekä luotettavaa, jokainen voi keskittyä omaan erikoisosaamiseensa.


Case Hilu
Hilu hurmasi juhlaviikoilla – hyvästit jonoille ja junnaaville maksutapahtumille

Poplatekin Hilu-festariraha helpottaa maksamista massatapahtumissa karistamalla käteishävikkiä ja sujuvoittamalla maksutapahtumia. Helsingin juhlaviikoilla lanseerattu Hilu heilautti tapahtuman vip-vieraat jonon perältä kassalle yhdessä hujauksessa.

– Hilu toimi todella sujuvasti. Samalla korttimaksupäätteellä pystyimme vastaanottamaan myös kaikki perinteiset korttimaksut, mikä teki palvelusta helppoa ja nopeaa, toteaa ravintolatelttaa emännöinyt Maija Ahokas ravintola Pihkasta.

Lue lisää >

Massatapahtumille tyypilliset pitkät kassajonot ja kadonneet käteisvarat ovat pian historiaa. Tästä kiitos kuuluu Poplatekin Hilu-festarirahalle. Tapahtumajärjestäjien toiveesta kehitetty uusi prepaid-maksuväline voidaan sijoittaa esimerkiksi rannekkeelle, avaimenperään tai erilliselle kortille, ja sillä voidaan maksaa kaikilla Poplatekin korttimaksupäätteillä.

– Enää ei lompakkoa tarvitse kassalla kaivaa esiin. Ranteessa kulkeva Hilu veloittaa maksun lähimaksun tapaan välittömästi korttimaksupäätteestä, mikä säästää parhaimmillaan minuutteja yhtä maksutapahtumaa kohden. Kun maksutapahtumia on päivässä kymmeniä tuhansia, tämä on merkittävä lisäarvo nykyiseen, toteaa Poplatekin toimitusjohtaja Mikko Virtanen.

Käteisetön maksaminen tuo säästöjä

Käteisen käyttö maksuvälineenä vähenee radikaalisti. Suurtapahtumissa jo 60–70 prosenttia maksuista tehdään kortilla. Tapahtumien maksuliikenneratkaisuja toteuttavan Adcoden toimitusjohtajan, Antti Soisalon, mukaan tapahtumajärjestäjille ja -myyjille käteisetön maksaminen tuo selviä säästöjä.

Myyjälle käteisen vastaanotto ja käsittely on korttimaksamista monin verroin kalliimpaa ja riskialttiimpaa. Isojen käteisvirtojen hallinta edellyttää tarkkoja turvakuljetuksia, minkä lisäksi käteishävikki syö tulosta massatapahtumissa, toteaa Soisalo.

Soisalon mukaan aidosti toimivaa käteisettömän maksamisen vaihtoehtoa on festaripiireissä toivottu hartaasti. Hybridi-mallin mukainen Hilu solahtaa luontevasti muiden maksutapojen rinnalle. Helsingin juhlaviikkojen tilaisuudessa Hilua hyödynnettiin vip-vieraiden tarjoilussa.

– Hilu toimi todella sujuvasti. Samalla korttimaksupäätteellä pystyimme vastaanottamaan myös kaikki perinteiset korttimaksut, mikä teki palvelusta helppoa ja nopeaa, toteaa ravintolatelttaa emännöinyt, ravintola Pihkan konseptipäällikkö Maija Ahokas.

– Myynnin ja maksukokemuksen kannalta olennaista on, että aina kaikki maksutavat käy. Etukäteen ladatun Hilu-rahan ehtyessä asiakas voi vaihtaa joustavasti muuhun maksutapaan, sanoo Soisalo.

VIP-edut keskitetysti Hilulle

Vippimaksuvälineenä tapahtuman vieraita ilahduttanut Hilu koettiin luontevaksi maksutavaksi ja samalla virisi uusia ideoita Hilun osalta. Tekeillä on muun muassa uusi sovellus vieraiden kestitykseen, jolla tilaisuuden emäntä tai isäntä voi helposti ladata Vip-hiluja ja seurata etujen käyttöä. Soisalon mukaan festarikäytössä Hilu tekee Vip-etujen tarjoamisesta ja lunastuksesta helppoa kaikille osapuolille.

– Drinkkiliput ja erilliset arvosetelit saadaan vihdoin sähköiseen muotoon. Lippulappusten jäädessä pois myyjä säästyy aikaa vieviltä jälkitöiltä. Reaaliaikaisen velotuksen myötä etujen käyttöä on myös entistä helpompi seurata ja hallinnoida, toteaa Soisalo.

Tee sujuvasta maksamisesta tapahtumasi tunnusmerkki!

Näpsäkkä ranneke, kätevä avaimenperä tai erillinen kortti – Poplatekin Hilu muuntuu valitsemaasi muotoon tarpeen ja tapahtuman mukaan. Latausperiaatteella toimiva Hilu aktivoidaan tapahtumaa varten käyttöön, jonka jälkeen se on välittömästi käytettävissä alueen myyntipisteissä. Hilun ulkoasu on täysin personoitavissa brändin tai tapahtuman mukaan. Lue lisää Hilun mahdollisuuksista


Poplatek työpaikkana
"Meillä koodataan samaan maaliin"

Poplatekilla ei ole tapana puuhailla piilossa. Yhteisöllisyys on ohjelmistokehittäjä Jaakko Siparin mukaan tulosta asioiden jakamisesta ja yhteisestä tekemisestä. Avoin yrityskulttuuri ei ole kuitenkaan yhtä kuin osallistumispakko – täällä saa myös vain koodata.

– Toisin kuin monissa muissa softataloissa meillä on konsulttiliiketoiminnan rinnalla aina tuoteaihioita, joita työstää. Yhdessä suunnitellaan myös työyhteisön kehittämistä. Kiinnostuspohjalta mukaan pääsee melkein mihin vaan, sanoo Sipari.

Lue lisää >

Oman tuotteen lanseeraus on juhlahetki joka kerta. Siparin mukaan Poplatekin Hilu-maksuvälineen käyttöönotto viimeisimmillä Helsingin juhlaviikoilla on tästä tuore esimerkki. Mukana tilaisuudessa olivat kaikki halukkaat Poplatekilta, ja VIP-maksuvälineenä toiminutta Hilu-korttia esiteltiin innokkaasti myyjille ja kutsuvieraille.

– Huvilateltalla tunnelma kohosi kattoon, kun vieraille jaetut Hilu-kortit toimivat täydellisesti. Hilu teki illasta erityisen mieleenpainuvan, sillä harvalla firmalla on omaa maksukorttia. Sitä kelpasi esitellä, kertoo Sipari.

Lupa koodata

Hilun ohella Poplatekin matkan varrelle on mahtunut monta muutakin ”meidän juttua”. Oman maksupäätepalvelun, Poplatek Paymentsin, kasvu Poplatekin sisältä omaksi yritykseksi on Siparin mukaan yhteinen ylpeyden aihe.

– Yhdessä tehdään paljon muutakin kuin tuotesuunnittelua. Kiinnostuspohjalta mukaan pääsee melkein mihin vaan, ja äänensä saa halutessaan kuuluviin, sanoo Sipari.

Erilaisissa työryhmissä suunnitellaan tulevaisuutta ja ratkotaan työyhteisöä askarruttavia asioita uusien toimitilojen valmistelusta virkistyspäivien järjestelyihin. Samalla syntyy myös uusia tuoteideoita ja mukaansatempaavia demoja – koodia unohtamatta.

– Vaikka paljon yhdessä suunnitellaan, tavoite on päästä mahdollisimman pian tekemään konkreettista. Osa meistä rakastaa koodata niin paljon, ettei malta osallistua muuhun. Eikä painetta ole. Täällä saa osallistua, jos haluaa, mutta saa myös koodata, toteaa Sipari.


Pilkettä silmäkulmassa
Koodarin vapaapäivä – demopartyilla mitellään ohjelmointitaidoilla

Nostalgian kaipuu ja rakkaus koodaamiseen yhdistää Peter Halinin mukaan demoilijoita. Tietokoneharrastajien alakulttuurissa luodaan graafisia demoja, joista parhaat palkitaan kansainvälisillä demopartyilla.

Demoskene vei Poplatekin koodarin, Peter Halinin mennessään jo nuorella iällä, ja on pitänyt tien päällä siitä asti. Eri puolilla Eurooppaa järjestettäviltä demopartyilta käteen on jäänyt menestyksen ohella paljon hyviä ystäviä.

– Demoja ei tehdä huvin vuoksi, vaan kilpailut ja niissä menestyminen ovat iso osa lajin viehätystä. Demoilusta oppii myös niksejä, mistä on hyötyä maksupäätteille koodatessa, kertoo vanhalla Commodore Amigalla demoileva Halin.

Lue lisää >

Halin on aiheesta hyvin perillä. Demoskene vei miehen mennessään jo nuorella iällä, ja on pitänyt tien päällä siitä asti. Eri puolilla Eurooppaa järjestettäviltä demopartyilta käteen on jäänyt menestyksen ohella paljon hyviä ystäviä.

– Saksassa pidetyt pääsiäisbileet ovat vuoden kohokohta. Siellä tavataan tuttuja ympäri maailmaa. Oli myös hienoa nähdä, miten porukka tykkäsi demostamme, toteaa kilpailutyöllään tämän vuoden Amiga Intro -sarjan voittanut Halin.

Demoskenestä niksejä maksupäätteen koodaukseen

Demopartyjen voittoon ei aivan vähä riitä. Viimeksi Halinin ryhmä kilpaili sarjassa, jossa töiden koko oli rajoitettu alle 64 kilotavuun. Lisähaastetta toi halu käyttää demossa korkearesoluution tilaa, joka on todella hidas koneella. Koodilla pitää siis pystyä loihtimaan mahdollisimman sulavaa kamaa – taito, josta on ollut hyötyä myös leipätyössä.

– Vanhoilla tietokoneilla koodatessa oppii niksejä, miten koodata rajoitetulla alustalla. Taidoista on hyötyä koodatessa maksupäätteille, jotka ovat pienellä muistimäärällä ja prosessorilla varustettuja, sanoo Halin.

Samankaltaisuudestaan huolimatta Halin kokee demoilun tuovan mukavasti vastapainoa työkoodaukselle. Ensi vuosi onkin demoilun kannalta merkittävä, sillä Halinin ryhmä täyttää silloin 20 vuotta. Tulevan juhlavuoden demoja suunnitellaan kovaa vauhtia.

– Demoilussa nautin luovasta tekemisestä ja omien taitojen hiomisesta. Suunnitelmissa on tutustua jatkossa enemmän erilaisiin laitteisiin. Seuraavaksi haluaisin tehdä jotain ensimmäisellä Playstationilla, kertoo Halin.

Kurkkaa Halinin ryhmän demo, joka voitti Revision 2016 -tapahtuman Amiga Intro -sarjan.