RAY:n sähköinen rahaliikenne

Maksupalvelujen digitalisoinnilla potkua pelikokemukseen
- Poplatek rakentaa RAY:lle edelläkävijän maksupääteinfrastruktuuria

Maksupalvelujen digitalisoinnilla potkua pelikokemukseen
- Poplatek rakentaa RAY:lle edelläkävijän maksupääteinfrastruktuuria

Raha-automaattiyhdistys laittaa kaiken peliin asiakaskokemuksen eteen niin automaateilla kuin nettipeleissä. Poplatek on kehittänyt RAY:lle ketterämmän maksamisen ratkaisuja eri softajärjestelmistä maksupäätelaitteisiin ja järjestelmäylläpitoon. Homma ei ole ihan helppo, sillä Suomen suurimman pelifirman peleissä liikkuu vuosittain yli 500 miljoonan euron edestä maksupäätetapahtumia.

– Rahapelaamisessa maksamisen turvallisuus ja sujuvuus ovat kaiken a ja o. Meillä on yli 20 000 maksupäätettä eri puolilla Suomea ja volyymit ovat valtavat. Poplatekin ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä kitkattomampaa maksamista ja parempia pelikokemuksia, rahaliikennepäällikkö Hanna Rajatora RAY:ltä kertoo.

Poplatekin ja RAY:n yhteistyö on kasvanut pala palalta. Ensimmäiseksi toteutettiin korttimaksujen maksujenvälitysjärjestelmä, joka mahdollisti korttimaksamisen tuomisen peliautomaateille sekä voitonmaksun suoraan tilille. Helppokäyttöinen raportointinäkymä kertoo tilanteen reaaliajassa.

- Asiakkaat eivät enää tarvitse pelaamiseen erikseen pikkurahaa, vaan pelien maksaminen ja voittojen lunastus tapahtuu suoraan pankkitililtä, Rajatora havainnollistaa.

Digitaalinen raha tuo turvallisuutta ja mahdollistaa personoidut palvelut Sittemmin verkkopelaamisen maksunvälitysjärjestelmää on laajennettu myös verkkopankkimaksuihin.

– Haluamme RAY:ssä tukea vastuullista rahankäyttöä. Pelaajan kannalta sähköinen raha on hyvä asia. Helppouden ja nopeuden ohella se auttaa kontrolloimaan omaa rahan käyttöä entistä paremmin esimerkiksi päivittäisten peli- ja häviörajoitusten muodossa.

Sähköinen raha on tuonut uudenlaisia etuja myös RAY:n kanta-asiakkaiden käyttöön.

- Etuasiakkaaksi rekisteröityneet voivat mm. osallistua erikoisarvontoihin, selata omaa pelihistoriaansa ja ohjata voittoja valitsemilleen pankkitileille. Erilliselle kanta-asiakaskortille ei välttämättä ole tarvetta, eikä kortin tietoja tarvitse syöttää moneen kertaan.

Parhaillaan maksupalveluja ollaan kokonaisuudessaan siirtämässä Poplatekin AWS-pilvipalveluun, jossa palvelun ylläpito ja jatkokehitys ovat samoissa käsissä.

- Devops-malli parantaa toimintavarmuutta ja tuo lisää ketteryyttä jatkokehitykseen. Toki se generoi myös säästöjä, Rajatora perustelee.

Teknologiafirma, joka ajattelee loppuasiakasta

Rajatora on vaikuttunut Poplatekin asiantuntemuksesta, asiakaslähtöisyydestä ja nopeasta reagoinnista. Asiat tapahtuvat mutkattomasti ja yrityksellä on hyvät kontaktit pankkialan toimijoihin. Esimerkiksi mobiilimaksamisen RAY otti käyttöön parissa päivässä ensimmäisten isojen toimijoiden joukossa.

– Poplatek seuraa aktiivisesti alan trendejä ja ajattelee kaikessa loppuasiakastamme, mikä näkyy käytettävyystutkimuksissa ja asiakaspalautteissa. Heillä on omalla alallaan erittäin korkea osaaminen ja oikea asenne, Rajatora kiteyttää.


"Korttimaksamiseen siirtyminen on ollut oikea ja välttämätön ratkaisu. Olemme olleet tyytyväisiä tapaan, jolla se on toteutettu. Tässä Poplatekilla on ollut suuri vastuu. Luottamuksen merkitystä suurissa projekteissa ei voi yliarvioida. Kun sovituista asioista pidetään kiinni ja yhteistyö on joustavaa sekä luotettavaa, jokainen voi keskittyä omaan erikoisosaamiseensa."